Werving in de Zorg

WervingindeZorg.nl is een initiatief van Nr29 regie in arbeidsmarktcommunicatie
0

Zorggroep Apeldoorn werft jongeren voor bijbaan

Martijn Hemminga 25 april 2012    |   3.135 keer gelezen

Zorggroep Apeldoorn en omstreken is eind februari 2012 gestart met een unieke campagne in de ouderenzorg. De campagne “Zorg voor een ervaring rijker” heeft als doel  zoveel mogelijk jongeren te interesseren voor een baan in de zorg. De vergrijzing maakt dat er veel meer zorgverleners gevraagd zullen worden (in welke setting dan ook), terwijl tegelijkertijd ontgroening aan de orde is.

Zelf laten kijken en werken

Van groot belang is het om jongeren binnen Zorggroep Apeldoorn te laten kijken en werken. Zo kunnen ze zelf een beeld vormen van het werken in de ouderenzorg. Het unieke aan de campagne is dat scholieren van 16 en 17 jaar (Zorg after School, ZaS-ers) ingezet worden voor werkzaamheden die geen zorgtaken bevatten. Ze werken tussen 17.00-20.00 uur, circa 2 avonden per week. Een echte bijbaan dus. De ZaS gaat samen met de cliënten tafels dekken voor het avondeten waarna ze samen eten. Na het eten ruimen ze de tafels af en gaan dan een spelletje doen, buiten wandelen met een client, samen praten over vroeger en nu, alles wat onze clienten maar leuk vinden aan activiteiten (en wat mogelijk is binnen de tijd). Samengevat: meer rust, gezelligheid en aandacht voor de cliënt. Op deze manier leren de scholieren de ouderenzorg van binnenuit kennen.

Idee van leidinggevende

Het idee om dit te gaan doen is ontstaan doordat een leidinggevende in de zomer van 2011 een paar jongeren op deze manier heeft ingezet op haar verpleegafdeling. Deze positieve ervaring heeft ze doorgegeven aan haar locatiemanager, die het nu als kans ziet voor de gehele organisatie. Vanuit HR is dit idee opgepakt en uitgewerkt met de PR en communicatieafdeling tot de succesvolle campagne die het nu geworden is.

Voordelen

Deze campagne kent alleen maar voordelen. Voordelen voor de cliënten zoals extra aandacht, andere ´praat´ en een andere sfeer doordat er iedere dag jonge mensen op de afdeling komen, gezelligheid aan tafel en daarna bij activiteiten.

Voordelen voor de medewerkers zoals extra handen tijdens de drukke periode van de avondmaaltijd, zodat de vaste medewerkers zich gerichter op de zorgkunnen concentreren.

Voordelen voor de scholieren zoals een goed salaris met toeslagen in het weekend, een veel leukere bijbaan dan vakken vullen, ideale werktijden, en natuurlijk een onvergetelijke ervaring en de kans om uit te proberen of een loopbaan in de zorg misschien iets voor hen is.

Nog geen keuze gemaakt

Zorggroep Apeldoorn richt zich op scholieren van 16 of 17 jaar. Scholieren van deze leeftijd hebben vaak nog geen echte keuze gemaakt voor een beroep later. Door bij de organisatie te werken kunnen ze uitproberen of een baan of opleiding in de zorg iets voor hen is. Doelstelling van de campagne was om uiterlijk per 1 juni 2012 iedere dag op elke huiskamer binnen Zorggroep Apeldoorn en omstreken een scholier van 16 of 17 jaar aan het werkte hebben tussen 17.00-20.00 uur. Dat betekende dat er circa 200 scholieren moesten worden aangetrokken.

Meer dan succesvol

De campagne is meer dan succesvol gebleken. Na 4 dagen waren er al 80 geïnteresseerden en dat bleef maar doorlopen. Op 27 maart 2012, zijn er 193 scholieren aangenomen, waarmee de doelstelling al was bereikt.

Een onverwachte maar zeer interessante bijkomstigheid bij deze actie was het aantal jongens dat gesolliciteerd heeft. Ongeveer 25% van de sollicitanten zijn jongens. Dit is heel bijzonder omdat de interesse van jongens voor de ouderenzorg tot op heden zeer laag is. Zorggroep Apeldoorn hoopt dat deze actie er mede voor zorgt dat de instroom van jongens in opleidingen in de (ouderen-)zorg vergroot wordt.

De organisatie volgt de jongeren een tijdlang om te kunnen zien of deze bijbaan in de zorg echt van invloed is geweest op hun uiteindelijke beroepskeuze.

Campagnesite en social media

Voor de campagne is een campagnesite, www.helpenindezorg.nl, gemaakt waarop de scholieren kunnen solliciteren. Na hun solliciatie via de site, werden ze uitgedigd voor een informatieavond, waar ze informatie kregen over het werken als ZaS-er. De selectie van scholieren werd ook op deze informatieavond gedaan door afdelingscoördinatoren. P&O verzorgde vervolgens direct de aanstelling. Zo konden de Zas-ers in principe de volgende dag al aan het werk. Ook werd voor het eerst gebruik gemaakt van sociale media via een facebook-pagina. Zo kunnen jongeren elkaar vertellen over hun ervaringen en het omgaan met ouderen.

Lokale Omroep Apeldoorn zond 12 april 2012 onderstaande korte reportage uit over de grote belangstelling onder jongens om ZaS’er te worden.

Bron: Janny Hartman, Zorggroep Apeldoorn via Managementsite.nl

Reageer

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!