Werving in de Zorg

WervingindeZorg.nl is een initiatief van Nr29 regie in arbeidsmarktcommunicatie
0

Employer branding kan veel betekenen voor de zorg

Martijn Hemminga 15 april 2013    |   3.079 keer gelezen

Employer branding is in de zorg sterker onderbelicht dan in andere sectoren. Werkt gemiddeld 64% van de Nederlandse werkgevers aan employer branding, in de zorg is dit 45% blijkt uit onderzoek dat voor het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand is verricht. In dit artikel leest u wat employer branding kan betekenen voor zorgorganisaties.

Intern en extern

Bij employer branding wordt vaak gedacht dat dit gaat om campagnes naar de externe arbeidsmarkt. Campagnes kunnen onderdeel uitmaken van employer branding, maar het is veel meer. Employer branding is het verkrijgen en behouden van een  authentieke en onderscheidende voorkeurspositie als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Employer branding begint intern met het binden & boeien van de eigen medewerkers.

Betere zorgverlening

Door uw medewerkers te boeien met interessant werk en te binden aan uw organisatiedoelen beïnvloedt u positief uw organisatiedoelstellingen. De productiviteit gaat omhoog, de kwaliteit stijgt en patiënten en cliënten zijn meer tevreden. Door te investeren in uw medewerkers neemt uw concurrentiekracht toe. Zorgvragers staan letterlijk in de rij bij zorgorganisaties die kwalitatief het verschil maken.

Trotse medewerkers

Medewerkers die worden geboeid en gebonden zijn minder ziek en zullen minder snel weggaan. Daarnaast zijn ze meer tevreden, betrokken en trots. En laat dat nu een perfect uitgangspunt zijn om met employer branding naar buiten te gaan. Wie kunnen nu beter vertellen hoe het is om bij u te werken. Werkgevers met een sterk employer brand zien ook dat zaken als referral recruitment (medewerkers-werven-medewerkers) veel beter werkt.

Gedegen aanpak

Employer branding vraagt om een gedegen aanpak. Het is een doelstelling voor de middellange tot lange termijn, maar waarbij u al grote stappen kunt zetten door in de operatie van uw werving het verschil te maken. Want alles wat u doet draagt bij aan het versterken van uw employer brand. Van vacaturetekst tot recruitmentsite. Van afwijzing tot sollicitatiegesprek.

Meer informatie?

Meer informatie over employer branding vindt u in het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand waar Martijn Hemminga, inittaiefnemer van WrvingindeZorg.nl, een van de auteurs van is. Kijk voor meer informatie en om het boek te bestellen op Employer-branding.nl.

Reageer

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!